چگونگی اداره کشور دانمارک

دموکراسی نمایندگی
دانمارک یک دموکراسی نمایندګی* است. مهم ترین تصمیمات توسط سیاستمدارانی اتخاذ می شود که به صورت دموکراتیک در پارلمان دانمارک*، شوراهای منطقه ای* و شوراهای شهر* انتخاب شده اند.
قوای مقننه، اجرائیه و قضائیه
در دانمارک قوای مقننه، اجرائیه و قضائیه کاملاً مستقل از یکدیگر می باشند. پارلمان دانمارک که فولکتینگت (Folketinget) نام دارد، قوانین کشور را تصویب می نماید. حکومت، این قوانین را با کمک اداره امور دولتی اعمال می کند. دادگاه ها - یعنی دادگاه های شهری، دادگاه های منطقه ای و دیوان عالی کشور- امور داوری را انجام داده و احکام را تعیین می کنند.
سال ۱۸۴۹ شروع دموکراسی
نظام دموکراسی دانمارک بر اساس قانون اساسی دانمارک در سال ۱۸۴۹ بنیاد گذاشته شده است. این قانون اساسی در تمام این سال ها تغییر کرده است، به عنوان مثال در سال ۱۹۱۵، حق رأی به زنان نیز اعطا شد. قانون اساسی کنونی در سال ۱۹۵۳ تعدیل شده است، ولی بیشتر اصول آن از شکل اولیه خود بدون تغییر باقیمانده است.
تضمین حقوق در قانون اساسی
قانون اساسی دانمارک دارای قوانینی بنیادی در رابطه با چگونگی اداره دولت می باشد و آزادی ها و حقوق اولیه را به شهروندان کشور اعطا می کند. قانون اساسی دانمارک حق مالکیت شخصی، آزادی اجرای رسوم همه مذاهب، حق تشکیل انجمن ها، حق شرکت در تظاهرات و آزادی بیان به صورت نوشتاری یا گفتاری را تضمین می نماید.
در دانمارک آزادی بیان به معنا این است که هر کس می تواند آنچه را احساس و فکر می کند، منتشر نماید. اما این مسئله با رعایت کامل قوانین و احکام صادره از سوی دادگاه ها انجام می گیرد. دادگاه ها می توانند به دلیل خدشه دار کردن شخصیت یک فرد یا تهدید یا تحقیر دیگران، به عنوان مثال تمسخر اعتقادات یا اصالت قومی یک فرد، مرتکبین چنین عمل را تحت تعقیب قانونی قرار دهند.
والاحضرت ملکه مارگارت دوم
والاحضرت ملکه مارگارت دوم از سال ۱۹۷۲ ملکه دانمارک بوده است. خانواده سلطنتی دانمارک در میان مردم دانمارک بسیار محبوب می باشند. بیشتر مردم به سخنرانی ملکه در آغاز سال جدید که از طریق رادیو و تلویزیون در ۳۱ دسامبر ساعت ۶ شام پخش می شود، گوش می کنند.
خانواده سلطنتی
کهن ترین پادشاهی دنیا
پادشاهی دانمارک کهن ترین حکومت پادشاهی در دنیا می باشد. پادشاهان، ملکه ها، شاهزاده ها (خانم و آقا) بیش از هزار سال در دانمارک حضور داشته اند. خانواده سلطنتی قدرت سیاسی ندارد بلکه از راه های مختلف در زندگی مردم شرکت می کند و مظهر دانمارک در خارج از مرزهای این کشور است.
قوه مقننه
فولکتینگت (Folketinget) یا پارلمان دانمارک، قوانین دانمارک را به رأی گذاشته و تصویب می کند. پارلمان دانمارک دارای ۱۷۹ عضو می باشد که از احزاب سیاسی مختلف برخواسته اند. اعضای پارلمان در هر نوبت برای یک دوره خدمت چهار ساله انتخاب می شوند. با این حال نخست وزیر می تواند قبل از این دوره چهار ساله پارلمان را منحل کرده و خواستار انتخابات عمومی شود.
دو تن از اعضای پارلمان دانمارک در گروینلند و دو تن از آنها در جزایر فارو انتخاب می شوند.
بحثهای علنی
تمام بحثهای پارلمانی علنی هستند و هر کسی می تواند با سیاستمداران ارتباط برقرار کند. بحثهای سیاسی به دقت در رسانه ها دنبال شده و در مورد آن گفتگو می شود.
قوه اجرائیه
تشکیلات دولتی
حکومت از وزرای از یک یا چند حزب سیاسی تشکیل شده است. حکومت توسط نخست وزیر اداره می شود. هر وزیر دارای حوزه مسئولیت خود می باشد. وزرا همراه با موسسات مربوطه دولت را تشکیل می دهند. دولت همراه با حوزه های منطقه ای و شهرداری ها، قوه اجرائیه را تشکیل می دهند که به آن تشکیلات دولتی می گویند.
حکومت و تشکیلات دولتی قوانین کشور را تدوین و اجرا می نمایند.
قوه قضائیه
دادگاه های مستقل
دادگاه های دانمارک کاملاً مستقل می باشند. حکومت و پارلمان نمی توانند در مورد نحوه عمل دادگاه ها در یک مورد خاص دخالت کنند.
نظام قضایی از دیوان عالی کشور، دو دادگاه کشوری و ۲۴ دادگاه شهری تشکیل شده است. علاوه بر این ها، دادگاه های خاصی بمنظور رسیدگی به پرونده های خاص می پردازند. به عنوان مثال می توان به دادگاه صنعتی دانمارک* و دادگاه تجاری و دریانوردی دانمارک* اشاره نمود.
دادگاه های شهری* و دادگاه های کشوری
معمولا، شکایات ابتدا در دادگاه های شهری مورد دادرسی قرار می گیرند. رأی دادگاه شهری را می توان در دادگاه عالی، فرجام خواهی نمود.
دیوان عالی کشور
دیوان عالی کشور بلندپایه ترین دادگاه کشور می باشد. دیوان عالی کشور، دادگاه فرجام خواهی است. یعنی این دادگاه عمدتا به فرجام خواهی رأی های صادر شده توسط یکی از دادگاه های کشوری رسیدگی می کند. رأی های دیوان عالی کشور را نمی توان فرجام خواهی نمود.
دادگاه خاص فرجام نهایی
اگر شخصی بخواهد یک پرونده کیفری را بازگشایی نماید، امکان فرجام خواهی رأی در «دادگاه خاص فرجام نهایی» وجود دارد. این امر می تواند به دلیل پیدا شدن یک مدرک جدید در پرونده ای که پیش تر بسته شده بوده است، انجام شود.
شورای جذب در جامعه
شهرداری ها می توانند شوراهای جذب در جامعه تاسیس کنند. کار این شوراها ارائه مشاوره به شهرداری ها در مورد راه های مشارکت فعال شهروندان جدید و اقلیت های قومی در اجتماع محلی است. شهرداری می تواند در مورد وجود یک شورای جذب در جامعه به شما پاسخ دهد. شما نیز می توانید شهرداری خود را تشویق کنید تا یک شورای جذب در جامعه تاسیس نماید.
شوراهای محلی جذب در جامعه، نمایندگانی را برای شورای سرتاسری اقلیت های قومی انتخاب می کند که به حکومت مشاوره می دهد. با مراجعه به www.rem.dk می توانید اطلاعات بیشتری کسب نمایید.
به نظر من، مشارکت وظیفه ما است
"پرویز اقبال" (Perwez Iqbal) در سال ۱۹۷۰ از پاکستان وارد دانمارک و در اینجا اقامت گزید. او در بنیانگذاری چندین انجمن مهاجرتی مشارکت داشته است. او همچنین یکی از اعضای شورای جذب در جامعه و شورای شهری شهرداری البرتسلوند (Albertslund) بوده است.
"به عقیده من، وظیفه هر مهاجری است که تا حد توان، مشارکت فعال داشته و مزایای تجربه شخصی را به دیگران انتقال دهد. فرصت های بیشماری برای تاثیر گذاری در سطح جامعه محلی وجود دارد؛ مسئله فقط استفاده از این فرصت هاست. خود من در دهه ۸۰ فعالیت هایم را شروع نمودم زیرا می خواستم در مورد آن چیزی که در رسانه ها در مورد مهاجران بیان می شد، توضیح بدهم. تجربه چیزهای زیادی به من آموخت؛ با اشخاص مختلفی ملاقات کردم و امروز دوستان دانمارکی زیادی دارم. با شرکت فعال در مباحثات، به تغییر بینش بسیاری از دانمارکی ها نسبت به مهاجران کمک نموده ام و در ابتکارات جذب در جامعه در شهرداری البرتسلوند تاثیر گذار بوده ام".
مناطق کشوری و شهرداری ها
نزدیکی به شهروندان
دانمارک به ۹۸ شهرداری تقسیم شده است، هر یک از آنها دارای شهردار و شورای شهر خود می باشند که به صورت دموکراتیک انتخاب می شوند. انتخابات شورای شهر هر چهار سال یک بار برگزار می شود. شهرداری ها، در محدوده دستورالعمل های مقرر شده توسط پارلمان، چندین وظیفه را در حوزه های محلی به عهده دارند.
به عنوان مثال، ایجاد مراکز نگهداری روزانه، مدارس، مراقبت از سالمندان، ساخت جاده ها و ایجاد یک چارچوب کاری مناسب برای فعالیت های فرهنگی در مناطق محلی جزو وظایف شهرداری است. شهرداری ها همچنین به اسکان اتباع خارجی در دانمارک کمک می کنند تا زندگی جدید خود را در اینجا شروع نمایند- تا حدودی با فراهم آوردن زمینه شرکت در کلاس های زبان دانمارکی و تهیه اطلاعاتی در مورد جامعه دانمارک. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش زبان دانمارکی به فصل ۴ زیر عنوان "شهروند جدید در دانمارک" مراجعه نمایید.
مناطق کشوری
دانمارک به ۵ منطقه* تقسیم شده است. هر حوزه توسط شوراهای منطقه ای که به صورت دموکراتیک انتخاب می شوند اداره می شود؛ انتخابات این شوراها هر چهار سال یک بار صورت می گیرد. این مناطق کشوری مسئول بیمارستان ها، حمل و نقل همگانی و طرح ریزی برای توسعه حوزه می باشند.
رأی گیری و انتخابات
حق رأی
هر کسی که به سن ۱۸ سالگی رسیده باشد، حق رأی دادن و کاندید شدن در انتخابات شهرداری را دارد. با این حال اگر شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا یا اسکاندیناوی باشید، این حقوق در صورتی به شما تعلق خواهد گرفت که حداقل از سه سال قبل از برگزاری انتخابات در دانمارک سکونت دائم داشته باشید.
برای شرکت در انتخابات عمومی و همه پرسی های ملی باید تبعه دانمارک باشید.
اتباع اتحادیه اروپا که در دانمارک زندگی می کنند می توانند برای «انتخابات پارلمان اروپا*» رأی بدهند، فرقی نمی کند که در دانمارک یا در کشور خود باشند.
کارت انتخاباتی
تمام واجدین شرایط در ارتباط با انتخابات پارلمان و همه پرسی های ملی یک کارت رأی دهی دریافت می کنند. کارت رأی دهی بیان می کند که شما در کجا و چگونه می توانید رأی بدهید. هر کس با رأی دادن خود به شکل گیری جامعه دانمارک و زندگی روزمره در دانمارک کمک می کند. دانمارک همواره دارای تعداد رأی دهندگان زیادی بوده است.
احزاب سیاسی
دانمارک احزاب سیاسی متعددی دارد که کاندیدهای خود را در انتخابات سیاسی به مبارزات انتخاباتی می فرستند. اگر می خواهید در انتخاب کاندیدا تاثیر داشته باشید، باید عضو یک حزب سیاسی شوید. در انتخابات حوزه ای و شهری، لیست های فرا حزبی و لیست های خاص شهروندان غیر حزبی* نیز حضور دارند که کاندیداهای خود را به میدان میفرستند.
جامعه با ضوابط قانون
دانمارک یک جامعه دموکراتیک است که بر اساس حکومت قانون* بنأ نهاده شده است. یعنی حکومت و تشکیلات دولتی که پلیس را هم شامل می شود، در معرض کنترل دموکراتیک قرار دارند، و دادگاه ها مستقل از حکومت عمل می کنند. تمام شهروندان از آزادی ها و حقوق مسلم بنیادین برخوردارند و ملزم به رعایت قوانین می باشند. طرز برخورد مراجع حکومتی و دادگاه ها با همه شهروندان باید عادلانه و مطابق با قانون باشد.
وظیفه رازداری
کارمندان ادارات دولتی موظف به رازداری می باشند. به عنوان یک قاعده کلی، به این معنا است که اطلاعات شخصی تنها در صورت رضایت خود فرد قابل انتقال به کارفرما یا پزشک می باشند.
حق دسترسی به پرونده خود*
شما حق دسترسی به مدارک پرونده شخصی خودتان را دارید. معمولأ اگر درخواست دسترسی به پرونده خود را داشته باشید، به شما گفته خواهد شد که چه اطلاعاتی در پرونده سابقه شما وجود دارد.
بازرس پارلمانی شکایات دولتی
«بازرس پارلمانی شکایات دولتی» توسط پارلمان انتخاب می شود و به پرسش های مربوط به اشتباهات یا بی توجهی در بخشی از اداره دولتی رسیدگی می کند. این بازرس، مستقل از حکومت می باشد و می تواند شخصأ کار پژوهش را انجام دهد.
هر کسی که احساس کند یکی از مراجع در شکستن قانون یا ارتکاب خطای حکومتی مقصر است، می تواند برای پیگیری موضوع به بازرس پارلمانی شکایات دولتی مراجعه نماید. اما، ابتدا باید تمام راه های دیگر طرح شکایت طی شده باشند. خدماتی که از طرف این بازرس در اختیار شهروندان قرار می گیرد، رایگان است.
امکانات و حق شما برای شکایت از بخش دولتی
«قانون تشکیلات دولتی دانمارک» حاوی قوانینی مصوب در مورد چگونگی برخورد مراجع دولتی با شهروندان می باشد.
این قانون بیان می کند که رد هر درخواستی باید توجیه پذیر باشد. همچنین بیان می دارد که تشکیلات دولتی باید امکانات شکایت به مرجعی دیگر (در صورتیکه وجود داشته باشد) را توصیه نماید.

تخلف و مجازات
اگر پلیس اعتقاد داشته باشد فردی مرتکب جرمی شده است، مورد را بررسی خواهد نمود. پی گیری پرونده، وظیفه مدعی العموم است. دادگاه در مورد مجازات احتمالی فرد تصمیم می گیرد.
حضور در مقابل قاضی ظرف ۲۴ ساعت
اگر به دلیل ارتکاب جرمی دستگیر شدید، این حق را دارید که ظرف ۲۴ ساعت مقابل قاضی حاضر شوید. تصمیم گیری در مورد بازداشت موقت* متهم در مدت بررسی های پلیس بر عهده قاضی است.
شما به عنوان متهم در یک دادرسی جزایی، حق دارید سکوت اختیار کنید. همچنین حق دریافت کمک وکیل را دارید.
جریمه، زندان و سایر مجازات ها
دو نوع مجازات وجود دارد: جریمه و زندان. جوانان زیر ۱۸ سال و بیماران روانی، حکم تربیت و درمان دریافت می کنند.
احکام تعلیقی و غیر تعلیقی
احکام زندان می توانند تعلیقی یا غیر تعلیقی باشند. اگر فردی حکم تعلیقی دریافت نماید، تنها در صورتی به زندان فرستاده خواهد شد که جرم جدیدی مرتکب شود. با این حال سایر شرایط مانند نیاز فرد محکوم به یک دوره درمان نیز ممکن است به دریافت حکم تعلیقی منجر شود.
حبس ابد، سنگینترین مجازات
حبس ابد سنگینترین حکمی است که دادگاه ها می توانند صادر کنند. کشور دانمارک فاقد حکم اعدام می باشد.
جوانان زیر ۱۵ سال
پیگرد قانونی جوانان زیر ۱۵ سال مجاز نیست. با این حال پلیس می تواند مظنونین زیر ۱۸ سال را توقیف نماید. اگرچه جوانان زیر ۱۵ سال را نمی توان قانونأ تعقیب نمود، ولی مراجع اجتماعی می توانند در مورد فرستاندن آنها به دوره های کوتاه مدت خاص یا نگهداری در مراکز مراقبتی ۲۴ ساعته تصمیم گیری نمایند.
سابقه کیفری
یک کارفرما می تواند پیش از تصمیم گیری در مورد استخدام یک فرد، سابقه کیفری او را مشاهده نماید.
سابقه کیفری سندی است که محکومیت شخص، ماهیت جرم و حکمی که دریافت نموده را بیان می کند.
اگر به سابقه کیفری نیاز داشته باشید، می توانید درخواست خود را به نزدیک ترین پاسگاه پلیس ارائه نمایید.
کمک های حقوقی رایگان
کمک از طرف دولت
اگر درگیر یک دعوی حقوقی شده اید و درآمد کمی دارید، می توانید کمک های حقوقی رایگان درخواست نمایید. اگر کمک حقوقی رایگان به شما اعطا شود، دولت در پرداخت هزینه های وکیل به شما کمک نموده و تمام هزینه های حقوقی شما را پوشش می دهد.
کمک حقوقی
اگر با مشکل حقوقی مواجه شدید، می توانید درخواست کمک حقوقی کرده یا به «اداره مشاوره حقوقی» مراجعه نمایید. در آنجا یک حقوقدان، مشاوره حقوقی لازم را بدون ذکر نام در اختیار شما قرار خواهد داد. خدمت ارائه شده در این سازمان یا رایگان است و یا با هزینه های بسیار کمی انجام خواهد گرفت. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کمک حقوقی یا «دفترخانه مشاوره حقوقی» می توانید به www.advokatsamfundet.dk مراجعه نمایید.
پلیس
هر کسی می تواند به پلیس مراجعه کند.
وظیفه پلیس حفظ نظم عمومی و جلوگیری، بررسی و حل جرایم می باشد. هر کسی می تواند برای دریافت کمک یا گزارش یک تخلف به پلیس مراجعه نماید. به عنوان مثال، در صورت دزدی، یا مورد تهاجم قرار گرفته باشید یا اگر شاهد وقوع یک جرم باشید، می توانید به پلیس مراجعه نمایید. همچنین می توانید با شماره تلفن ۱۱۲ تماس بگیرید.
همکاری اس اس پی*
در بسیاری مناطق، پلیس در برنامه ای که اس اس پی نامیده می شود با مدارس یا مراجع اجتماعی همکاری می نماید. این یک ابتکار مشترک برای پیشگیری از وقوع جرم در میان جوانان است.

قوانین حاکم بر پلیس
پلیس در زمان دستگیری و بازجویی یک مظنون ملزم به رعایت یکسری مقررات می باشد. آنها نباید از خشونت استفاده کنند یا تهدید به استفاده از خشونت نمایند. همچنین باید فرد دستگیر شده را از حقوق خود مطلع سازند.
اعتماد زیاد به پلیس
دانمارکی ها از هر نظر به پلیس اعتماد زیادی دارند. اگر شخصی از طرز رفتار پلیس ناراحت شود، به مدعی العموم* شکایت خواهد برد که او در میان سایر مسائل به شکایت های مربوط به پلیس نیز رسیدگی می کند. شش دفتر مدعی العموم منطقه ای وجود دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به www.rigsadvokaten.dk مراجعه فرمایید.
تلافی خودسرانه
اجرای خودسرانه قانون و یا انتقام جویی فردی ممنوع است، به عنوان مثال کسی حق ندارد به دلیل رنجش از دیگران اقدام به کتک زدن آنها نماید. این عمل به عنوان تلافی خودسرانه شناخته شده و یک تخلف مجرمانه محسوب می گردد.
دانمارک و جهان
ارتباطات بین المللی گسترده
دانمارک ارتباطات بین المللی گسترده ای دارد. دانمارک یکی از اعضای «اتحادیه اروپا» (EU*)، «شورای اروپا»، «سازمان ملل متحد»(FN)، «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (NATO*)، «سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی» (*OECD) و «سازمان بهداشت جهانی» (WHO*) می باشد.
کنوانسیون های بین المللی
دانمارک یکسری از کنوانسیون های بین المللی در مورد حمایت از حقوق بشر را امضا نموده است. به عنوان مثال، می توان به کنوانسیون سازمان ملل متحد در برابر شکنجه، کنوانسیون آن سازمان در برابر هر نوع تبعیض نژادی، هرنوع تبعیض علیه زنان و کنوانسیون آن سازمان در رابطه با حقوق کودکان اشاره نمود.
دانمارک به عنوان یکی از اعضای شورای اروپا* به «کنوانسیون حقوق بشر اروپا» پیوسته و آن را با قوانین دانمارک درآمیخته است.
اتحادیه اروپا*
دانمارک در سال ۱۹۷۳ به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. از آن به بعد، نفوذ اتحادیه اروپا در حوزه های زیادی گسترش یافت و به طور قابل ملاحظه ای بر قوانین کشور های عضو تاثیر گذاشت. کشور های عضو علاوه بر سایر مسائل، در مورد محیط زیست، مسائل مربوط به مصرف کنندگان و تجارت آزاد در بازار مشترک باهم همکاری می کنند. بعضی از این کشور ها واحد پولی مشترکی به نام یورو دارند. دانمارک بخشی از منطقه یورو نیست.
سازمان ملل متحد (FN*)
دانمارک به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد نقش خود را در کمک به نیازمندان، برقراری صلح و پیشرفت در دنیا و ترویج احترام به حقوق بشر، بازی می کند.
ناتو* (NATO*) وسازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD*)
دانمارک با عضویت در اتحاد نظامی ناتو و سازمان اقتصادی OECD به صورتی تنگاتنگ با کانادا، ایالات متحده آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر همکاری می نماید.
همکاری در توسعه بین المللی
دانمارک ۰،۸ درصد از درآمد ناخالص ملی خود را برای اجرای پروژه های توسعه در کشورهای فقیر در قاره هایی مانند آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین ارسال می نماید.
کمک های مالی از طریق سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی و همچنین به طور مستقیم از دانمارک به کشور دریافت کننده اهدا می شود.
کمک ها بر اساس همکاری نزدیک با کشورهای دریافت کننده اهدا می شود، تا این کشورها بتوانند مسئولیت توسعه خود را به عهده بگیرند.
دانمارک در این کمک ها به مسائلی مانند کمک به فقیرترین مردم، تساوی جنسیت، حکومت قدرتمند، دموکراسی، حقوق بشر، توجه به محیط زیست و تداوم پذیری اهمیت بسیاری می دهد.
کمک به پناهندگان
دانمارک نقش خود را در کمک به پناهندگان سراسر دنیا ایفا می کند. این کار به عنوان مثال از طریق ماموران حافظ صلح بین المللی، پشتیبانی از بازسازی مناطق جنگزده، اسکان مجدد پناهندگان و بازگشت پناهندگان به وطن خود در صورت مساعد بودن شرایط انجام می شود.
اسکان مجدد پناهندگان در مناطق نزدیک به منطقه درگیری از طریق دانمارک صورت می گیرد. دانمارک هر سال حدود بیش از ۵۰۰ نفر پناهنده را از طریق سازمان ملل و کمیساری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می پذیرد. علاوه بر این تعداد، دانمارک ارقام مختلفی از مردمی را که وارد این کشور می شوند، می پذیرد و شرایط قانونی پناهندگی را به آنها اعطا می کند.
به نام خالق هستی